Bye bye New York - Reisverslag uit El Cangrejo, Panama van Annemieke Bosch - WaarBenJij.nu Bye bye New York - Reisverslag uit El Cangrejo, Panama van Annemieke Bosch - WaarBenJij.nu

Bye bye New York

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

31 December 2016 | Panama, El Cangrejo

Dag 3 - 28 december 2016 (New York)

Het uitslapen is nog niet helemaal gelukt, maar er is vooruitgang! Met onze "tea to go" in de hand gaan we op zoek naar een andere lekkere bageltent die we op TripAdvisor gevonden hadden. Daarna lopen we door naar de metro richting Battery Park om op de boot richting het Vrijheidsbeeld te stappen. We hadden van te voren kaartjes gekocht, maar dat was maar goed ook want wat een enorme rij stond er! Eerst moesten we nog even door een beveiligingscontrole en daarna konden we de boot op. Vanaf de boot hadden we zowel een prachtig uitzicht op de stad als op het Vrijheidsbeeld. Het is vandaag echt waterkoud en dus warmen we als we op Liberty Island aankomen eerst even op met een warme choco, daarna lopen we een rondje over het eiland en leggen we uiteraard het Vrijheidsbeeld van dichtbij vast. Vervolgens stappen we op de boot naar Ellis Island, waar in het verleden immigranten werden gecheckt. Hier lopen we even een rondje door het museum (oké, we geven toe dat dit meer was om even op te warmen....) en daarna stappen we weer op de boot terug naar New York.

Vanuit hier wandelen we door naar Wall street. Best leuk om even te zien, maar om eerlijk te zijn vinden we het ook weer niet echt heel bijzonder. Wat ons wel echt opvalt nu we zoveel door de stad lopen is dat het best een vieze stad is met veel troep en zwervende vuilniszakken op straat. Ook zijn er veel bedelaars en zwervers te vinden. We vervolgden onze weg naar het WTC en namen hier een kijkje bij Eatily, een enorme Italiaanse winkel waar je eten en keukenswaren kunt kopen en diverse leuke eetgelegenheden hebt. Het is hier echter erg druk, waardoor we besluiten elders een hapje te eten. We willen even iets lekkers gezonds eten en ploffen neer bij Pret Manger voor een heerlijk vers soepje en een wrap.

Nadat onze beentjes weer een beetje bijgekomen zijn van al het slenteren de afgelopen dagen zijn we verder gelopen naar het 9/11 memorial. Dit is 10 jaar na de terroristische aanslagen geopend. Het bestaat uit twee bodemloze waterbaden, waar het water langs de randen afstroomt en markeert de plaats waar vroeger de torens stonden. Langs het monument is in koper een reling gebouwd met hierop de namen van alle slachtoffers. Het is echt prachtig gemaakt en erg indrukwekkend om te zien. Daarna pakken we de metro terug naar ons verblijf, waar we even lekker uitrusten en opwarmen met een kopje thee.

In de avond maken we ons klaar om naar Ellens Stardust Diner te gaan. Dit is een musical restaurant op Broadway, waarbij zowel het eten als de show er omheen op en top Amerikaans zijn. Er worden namelijk musical liedjes gezongen door nog onontdekte musical sterren! Er staat een dikke rij als we aankomen, maar we besluiten ondanks de kou toch aan te sluiten en na ongeveer 45 minuten stappen we vol verwachting naar binnen! En ja hoor, Amerikaanser dan dit gaan we het niet krijgen. Foute rode leren bankjes, overal hysterische verlichting, keiharde muziek en het menu bestaat voornamelijk uit dikke grote hamburgers met patat! De bediening staat aan de tafels of op de railing boven de bankjes te zingen, iedereen klapt en zingt mee en er komt confetti uit de lucht. Zo dat is wel even schakelen als je nuchter binnen komt! Gelukkig hebben ze huisgemaakte sangria hier (whoehoe, dit blijken ook Amerikaanse porties te zijn, we bestelde één kannetje maar hier bleken 10 glazen uit te gaan....), waardoor we aardig snel wel in de goede stemming waren en volop meezongen en klapten! Tussen het bedienen door werd er door de bediening gezongen en ge-entertained en sommige konden dit echt onwijs goed! Het waren allemaal bekende nummers, variërend van Bohemian Rhapsody tot Frozen. Al met al was het een erg geslaagde avond, waarbij we giechelend de metro weer in stapten.

Dag 4 - 29 december 2016 (New York)

We doen het vanmorgen lekker rustig aan, aangezien het gisteren best laat geworden was en het toch zou gaan regenen vandaag. Het plan was eigenlijk om te gaan crossfitten, maar we zijn gisteren bij een box langs geweest en het zou USD60 voor twee personen kosten! Gekkigheid, nou dan lopen we liever gewoon een extra rondje door de stad (op zoek naar een lekker cheesecake tentje ofzo ;))!

We gaan in de ochtend eerst naar whole foods market, dit is echt een enorme biologische supermarkt. Alles ziet er hier echt zo lekker uit, zo'n supermarkt mogen ze in Nederland ook wel maken! Daarna gaan we op zoek naar een ontbijt/lunch plekje en die vinden we bij Fresh & Co. Hier genieten we van een heerlijk gezonde wokmaaltijd met lekker veel groente.

We pakken de metro naar Brooklyn Bridge en als we uitstappen regent het inmiddels aardig door. Het is een grauwe dag vandaag, waardoor het mooie uitzicht wat je hier kunt hebben er niet is, maar achja hierdoor hebben we wel echte "wolkenkrabbers" gezien! Wat Erwin vooral opvalt is dat het asfalt op Brooklyn Bridge nodig aan vervanging toe is..... Als we op de terugweg van de brug zijn hebben we even een deja vu aan de Efteling als het ineens keihard begint te regenen en we in minder dan een halve minuut volledig doorweekt zijn. Tsja zo'n open brug is nou net geen ideale plek om even te schuilen! We gaan snel richting het tentje waar ze de lekkerste cheesecake van New York schijnen te hebben (Eileen's special cheesecake) en drogen hier een beetje op onder het genot van een kopje thee en inderdaad heeeeerlijke raspberry en rocky road cheesecake! Ineens valt het ons op dat er wel heel veel Chinezen om ons heen zitten en blijkt dat we op de grens van China Town zitten. Het is buiten inmiddels weer droog en we lopen daarom nog even een rondje door China Town en Litte Italy, waarna we besloten terug naar ons verblijf te gaan om daar even lekker droge kleren aan te trekken en op te warmen.

We hadden voor in de avond een goed Japans restaurant gevonden. maar als we daar aankomen blijkt de rij ongeveer 2 uur te zijn. We hebben inmiddels al best trek en dus besluiten we voor onze tweede optie te gaan: Rosemary's, een hip Italiaans restaurant waarbij je allemaal kleine dingen van de kaart kunt bestellen om te delen. Hier wachten we uiteindelijk een klein half uurtje aan de bar met een wijntje erbij. Het eten in combinatie met een lekker flesje wijn was echt heerlijk; een plankje met kaas, vlees en een heerlijk belegde focaccia, een lekkere pasta, lamsvlees met groente ofwel genieten!

Dag 5 - 30 december 2016 (New York - Panama)

We worden allebei om 07.15uur voor de wekker wakker. We hebben dus alle tijd om onze tassen in te pakken, nog even rustig te ontbijten en om even een korte travelwod (lees: crossfit workout voor als je onderweg bent) te doen. Kleine correctie: dat laatste geldt alleen voor Annemieke, Erwin vond het een mooie gelegenheid om nog even een kwartier heerlijk vanuit z'n bed te kijken hoe Annemieke in in de halve meter tussen het bed en de muur push ups, sitt-ups en squats probeerde te doen.

Het weer is vandaag weer lekker opgeknapt, dus we lopen heerlijk in het zonnetje naar Wholefoods voor een ontbijtje en lunch voor op het vliegveld. We bestellen twee vers belegde broodjes, maar degene achter de balie is nieuw en een heerlijk fout Amerikaans niet zo snugger type, waardoor zelfs het bestellen van een broodje uiteindelijk hilarisch wordt (gelukkig hadden we nog alle tijd....).

Nadat we ons ontbijt op hebben checken we uit en gaan we met de metro en bus naar het vliegveld toe. Ondertussen zijn we hard op zoek naar een zwerver (.....normaal struikel je erover en nu zijn ze nergens te bekennen!). Hmmm dit klinkt natuurlijk een beetje gek, maar Annemieke heeft voor Erwin een oude winterjas van haar collega Vincent gekregen, maar wel met de afspraak dat we deze aan het eind van ons bezoek aan New York aan een zwerver moeten geven (en natuurlijk het liefst met een foto erbij!). Als we eenmaal ingecheckt zijn beseffen we dat we geen zwerver meer gaan tegenkomen en besluiten we als schrale troost voor Vincent net te doen alsof we zelf een zwerver zijn die heel blij is met de jas en dit vast te leggen op foto. Best een leuke missie om zo'n foto te maken op een overvol vliegveld vol met beveiliging (...die niet gek zijn op zwervers)! We hebben in ieder geval erg gelachen en de foto's zijn best goed gelukt al zeggen we het zelf. Helaas hebben we de jas uiteindelijk wel in de vuilnisbak moeten gooien.... Sorry Vincent!

Om 13.15uur mogen we boarden, dit keer in een klein vliegtuig, maar we hoeven maar twee uur te vliegen naar Atlanta. Het voelt als een beetje een krakkemikkig vliegtuig, maar we zitten naast de motor waarbij we niet naar buiten kunnen kijken en veel geluid horen dus waarschijnlijk komt het daardoor. We landen in ieder geval veilig op Atlanta en hebben ongeveer een uurtje tot we weer gaan boarden. Het is een prachtig vliegveld waar je met treintjes naar de volgende gate kunt, tenminste als ze niet ineens stuk gaan als je erin zit zoals bij ons gebeurde! Gelukkig konden we gewoon uitstappen en te voet verder. De vlucht blijkt een half uur vertraagd, dus we besluiten nog even een ijsje te gaan halen. We treffen het wel vandaag, want ook de jongen bij de Mac Donalds heeft geen idee hoe hij Mac flurry's moet maken, waardoor ons geduld weer aardig op de proef gesteld wordt. Blijkbaar weet hij ook niet hoe hij moet afrekenen, want als hij de ijsjes geeft en Erwin heel eerlijk zegt dat we nog moeten betalen zegt hij dat we het gewoon mee moeten nemen dat het zo wel goed is! Zelfs als we er op aandringen wil hij het niet en Erwin besluit hem maar gewoon 2 dollar in zijn handen te drukken. We lopen rustig terug naar de gate, maar als we daar aankomen horen we dat we ineens naar een hele andere gate moeten en lijkt het erop dat de vlucht ineens niet meer vertraagd is. Shit, dat wordt met de ijsjes in de hand flink doorlopen! We zijn er net op tijd, maar als we aankomen blijkt echter dat de vlucht toch weer vertraagd is, dus dat we alsnog ruim op tijd zijn. We besluiten voor de zekerheid maar om niet nog zo'n "gratis" ijsje te gaan halen. Uiteindelijk gaan we drie kwartier te laat de lucht in, maar we hebben wind mee dus de uiteindelijke vertraging is maar een kwartiertje. Op het vliegveld van Panama trekken we snel onze korte broek aan en dit blijkt wel nodig ook want het is nog 27 graden buiten! We pakken een taxi die ons voor ons hotel afzet en nadat we ons even settelen in ons nieuwe verblijf, wat er zo in het donker in ieder geval weer prima uitziet kruipen we snel in bed met de airco hoog aan!

• 31 December 2016 - 17:34

Jannie:

Net genoten van jullie verslag en foto"s.je toestel doet het
    goed he annemieke de foto:s zijn heel duidelijk.
    Wat een aparte stad is New York zoveel contrasten.
    Ben benieuwd naar de volgende plaats.
    Gezellige jaarwisseling lfs jannie

• 01 Januari 2017 - 10:28

Mariska :

Wat onwijs leuk om jullie verhalen te lezen. Leuk dat jullie naar een ijshockey wedstrijd zijn gegaan, leuk Amerikaans vermaak. Gingen ze ook nog met elkaar op de vuist? Dat schijnt dan part of the show te zijn. Die musicaltent klinkt ook erg gaaf. Ben benieuwd naar jullie nieuwe avonturen in Panama, heel veel plezier! Groetjes Jeroen Mariska en Kjeld

• 01 Januari 2017 - 15:34

Meindert:

Als je maar lang genoeg reist wordt je vanzelf een zwerver....!
    Mooi verhaal en mooie foto's. Happy new year!!!!!!!!!!!!!

• 01 Januari 2017 - 17:42

Mo:

Happy New Year !! Een mooie afsluiter van 2016 en een prachtig begin van 2017. Genietse xxx

• 02 Januari 2017 - 23:37

Mia :

Mooie belevenissen in New York, en nu heerlijk weer nieuwe ontdekkingen in Panama. Bij wel een lekkere temperatuur, lekker genieten samen. Ook nog een Gelukkig nieuwjaar. Groetjes xxx