De eerste dagen in New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Annemieke Bosch - WaarBenJij.nu De eerste dagen in New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Annemieke Bosch - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in New York

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

28 December 2016 | Verenigde Staten, New York

Dag 1 - 26.12.2016 (Amsterdam - New York)

Oefff dat is best even slikken als na drie heerlijke relaxte kerstdagen met familie en vrienden ineens het wekkertje om 05.00uur gaat. Tegelijkertijd beseffen we ook dat onze mooie reis nu eindelijk echt gaat beginnen!

We stoppen snel de laatste spulletjes in onze backpacks en vertrekken met de bus naar Schiphol. Hier verloopt alles erg soepel, waardoor we al om half 8 achter de douane lekker aan een kopje thee zitten en nog een uurtje later klaar zijn om te boarden. Hierbij wordt Annemieke er nog wel even uitgepikt om allerlei monstertjes van der kleding en spullen af te nemen, maar gelukkig mag ook zij het vliegtuig in!

We hebben twee fijne plekken aan het raam en vermaken ons prima tijdens de vlucht. Erwin heeft eindelijk weer eens tijd voor een paar heerlijke science fiction films en Annemieke zwijmelt ondertussen weg bij romantische films. Ook het eten is prima verzorgd en om de kerstsfeer er nog een beetje in te houden hadden we zelf ook nog lekker wat kerstbrood meegebracht!

Rond 12.00uur lokale tijd landen we na een vlucht van ruim 8uur in New York! Er is nog weinig van alle hoge gebouwen te zien omdat het vliegveld vrij ver van de stad ligt. Na bij de douane nog wat vingerafdrukken e.d. afgegeven te hebben reizen we met de metro  af naar het centrum. Wederom verloopt dit soepel en stappen we rond 14uur midden in Chelsea de metro uit. Wauw dat maakt best indruk al die hoge gebouwen en dan die combinatie met het typische geluid van Amerikaanse sirenes en gele taxi's op de achtergrond, heerlijk!

Na een klein stukje lopen arriveren we bij ons verblijf, waar we hartelijk ontvangen worden en nog veel handige tips over de stad krijgen. We frissen ons even lekker op en besluiten dan snel terug de stad in te gaan. Eerst is het volgens Erwin hoog tijd voor fastfood en genieten we van een te lekkere pizzapunt bij Suprema (lees: één punt hier staat hier ongeveer gelijk aan een halve pizza in Nederland!). De porties zijn ook wel terug te zien bij sommige mensen, want zelfs na de feestdagen voelen we ons hier nog erg slank. Ook de paspoppen in het warenhuis Macy's zijn hier echt van fors formaat!

Daarna verkennen we de stad per voet, waarbij we onder andere het Empire state building, Times Square, Broadway, Rockefeller center en Bryant park al in het donker hebben gezien. De kerstsfeer is in ieder geval nog goed aanwezig met alle mooie verlichting in de stad. En wat een gekkenhuis is het zeg, één grote mensenmassa, knipperende billboards, toeterende auto's en loeiende sirenes. Tsja en dan lopen we ineens tegen de M&M store aan, daar moeten we natuurlijk even een kijkje nemen. Drie verdiepingen vol, variërend van gepersonaliseerde M&Ms tot lipgloss, sokken, rompertjes en zelfs kookspullen van M&M. Verstandig als we zijn hebben we (nog) niks gekocht! ;) We beginnen ondertussen wel steeds moeier te worden en besluiten richting ons verblijf te gaan lopen waarbij we onderweg nog een korte stop bij wok to go maken voor een avondsnack. Met veel moeite blijven we tot 20.30uur lokale tijd (ofwel 02.30uur Nederlandse tijd) wakker en vallen we daarna heerlijk voldaan in een diepe slaap!

Dag 2 - 26.12.2016.(New York)

Tsja die diepe slaap duurde tot 03.00uur en toen waren we toch echt allebei klaarwakker! Na flink wat woelen en draaien vallen we uiteindelijk gelukkig nog wel even in slaap. Rond 08.30uur is het eerst tijd om als een echte New Yorker een "tea to go" te pakken en deze vervolgens al wandelend op te drinken. We besluiten op basis van tripadvisor voor een ontbijtje naar The Best Bagel shop te gaan, maar we waren niet de enige met dit idee. De rij stond tot buiten de winkel, maar het gaat gelukkig vrij snel en het was het wachten zeker waard. Een heerlijke en rijkelijk gevulde bagel, lekker hoor die Amerikaanse porties daar kunnen we wel aan wennen! ;)

Met onze volle buikjes besluiten we richting de High Line te gaan lopen. Dit was vroeger een oude spoorlijn en is nu een lange wandelpromenade. Het is een leuke manier om door de stad heen te lopen, zonder last te hebben van alle auto's en om de 100meter te moeten wachten voor een stoplicht, maar in de zomer is het waarschijnlijk wel een stuk mooier als alle plantjes op de promenade in bloei staan.

Aangezien we nu redelijk dicht bij de Chelsea food market zijn besluiten we hier gelijk even een kijkje te nemen. De bagel zit nog steeds erg hoog, dus we houden het voor nu even bij kijken maar ze hebben hier wel super veel verschillende leuke eettentjes, dus wie weet komen we hier van de week nog even terug!

Al wandelend komen we voor de zoveelste keer een Starbucks tegen (het is trouwens niet normaal hoeveel Starbucks en Mc Donalds hier zitten) en gaan we even lekker zitten onder het genot van een warme choco met slagroom en wat lekkers, dat gaat tenslotte altijd nog naar binnen!

En ja hoor daar is die eindelijk..... de zon!! Tot nu toe was het redelijk bewolkt met af en toe een heel klein beetje miezer regen, dus dat zonnetje voelt wel erg lekker. We besluiten om richting Rockefeller center te gaan, want met het zonnetje erbij wordt het uitzicht wel erg mooi! Net als vanmorgen waren we niet de enige met dit goede idee, waardoor het wederom aansluiten in de rij was. Het valt ons wel op dat de mensen hier hard werken en het goed aanpakken, waardoor we ondanks de dikke rij na 20minuten al aan de beurt zijn. Na nog wat veiligheidscontroles is het tijd om de lift in te gaan en dit op zichzelf is al een beleving! In slechts 43 seconden sta je op de 67e verdieping en ondertussen kun je door de glazen bovenkant van de lift zien hoe hard je gaat. Verder hebben ze in de liftschacht en de bovenkant van de lift ook allemaal lichteffecten aangebracht en is er uiteraard een spannend muziekje te horen! Tsja en dan stap je uit de lift en heb je echt een fantastisch uitzicht over de stad! Er zijn drie decks (ook op verdieping 69 en 70) waarbij je buiten kunt staan en beide kanten van de stad kunt zien. Het is echt fantastisch gaaf om te zien en eerst zijn we dan ook druk met het vastleggen op foto en film van dit unieke uitzicht. Vervolgens is het tijd om met het heerlijke zonnetje op ons gezicht gewoon een tijdje lekker te staan genieten!

Eenmaal weer beneden aangekomen lopen we via de bekende grote kerstboom bij Rockefeller center richting de winkelstraat 5th avenue. Alle etalages zijn hier over de top voorzien van prachtige kerstversiering en het is dan ook een feestje om hier naar binnen te gluren!

Het is echt één grote mensenmassa op 5th avenue en we zijn blij als we daarna weer even lekker rustig Central Park in kunnen lopen. Hier belanden we ineens in een street concert van een groepje gasten. Echt leuk om te zien hoe dat gewoon zo kan midden in een park; even een stukje afzetten met pionnen, aandacht van mensen trekken, muziek aan en voor je het weet staat er ruim 100man in een kring er omheen te genieten van hun entertainment en dans kunsten.

We pakken rond 17.30uur de metro richting Brooklyn, want het is straks tijd voor onze ijshockey wedstrijd! (New York vs. Washington) De bagel van vanmorgen is inmiddels gezakt en dus besluiten we ons eerst nog even te wagen aan één van de vele eetkarretjes die hier op straat staan en dit blijkt geen verkeerde keuze, een heerlijke schotel met kip en rijst en een salade met vleesreepjes voor maar USD 12. Na het eten is het tijd om naar binnen te gaan. Het is een mooi stadion van slechts een paar jaar oud. Er is ook binnen voldoende eten en drinken te halen, maar wat een prijzen zeg. USD 6 voor een water en USD 12 voor een biertje! Gelukkig hadden we onze bidon mee naar binnen gesmokkeld en konden deze hollanders dus gewoon lekker kraanwater drinken ;)

We zoeken op internet nog even op hoelang een wedstrijd eigenlijk duurt, dit is 3x 20 minuten maar uiteindelijk duurt de wedstrijd met stops vaak ruim 2,5uur! Tsja en achteraf snappen we wel waardoor dit komt, want zodra het spel ook maar enigszins van de aanval af is wordt het stilgelegd voor een oppompend muziekje of om de baan schoon te vegen. En dan wil je niet weten wat er gebeurd als er gescoord wordt! Wat een show maken ze ervan zeg, bij Erwin was de favoriet toch duidelijk wel de man met het orgel ;) In de langere pauzes sprint iedereen eerst weg om bier en eten te halen. Jawel ook wij hebben ons in de tweede pauze aan een lekker vet broodje worst gewaagd. Vervolgens is het tijd voor wat extra entertainment, zoals de kissing of dancing camera (.... ja serieus er gaan ook volwassenen een dansje staan doen) en ohja de mascotte moeten we ook niet vergeten! Het spel zelf is echt gaaf om te zien en gaat er af en toe hard aan toe. Al met al een super gave avond! Al zijn we overigens wel erg blij dat in Nederland een sportwedstrijd niet elke 1,5minuut (....en soms elke 20 seconden) onderbroken wordt voor een stukje entertainment!

Na de wedstrijd pakken we de metro richting ons verblijf in Chelsea en zijn we erg blij als we om 23.00uur met een voldaan gevoel ons bed weer in kunnen duiken!

• 28 December 2016 - 15:45

Jaerd:

Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad,en zo te horen zijn jullie al aardig aan het inburgeren in New York,ik zou voor geen goud naar boven in die flat Gegaan zijn ,maar het uitzicht zal ongetwijfeld mooi zijn,ik zou zeggen ga lekker verder met leuke dingen doen!
    Hé Jaerd

• 28 December 2016 - 15:48

Petra Van Den Bosch:

Hoi Vakantiegangers.

Wat een prachtige foto's echt weer een heel avontuur om mee te maken. Ik heb weer genoten van jullie reisverslag. Geniet maar lekker van alle mooie en bijzondere dingen om jullie heen. Liefs Petra

• 28 December 2016 - 17:03

Ans:

Lekker hoor, ziet er goed uit allemaal. Genietze!!

xxx

• 28 December 2016 - 17:03

Cell:

Gaaaf!! Ziet er zo vet uit! The city that never sleeps.. die paspoppen staan me wel aan!

• 28 December 2016 - 17:07

Cell 2:

Dusss mijn verhaal is niet helemaal doorgekomen.. volgens mij hadden jullie dat ook vanmiddag. Kreeg eerst maar een half verhaal te zien.. Maar wat ik nog zeggen wou, je MOET m&ms proeven hoor en meenemen voor onderweg.. kan gewoon niet anders. ;-) veel plezier nog!! Dikke kus

• 28 December 2016 - 17:16

Jannie Van Den Bosch:

Hey Annemieke en Erwin.
    Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben,wat een stad
    geweldig uitzicht en die paspoppen,ja zo hebben wij ze hier niet.
    Maar als je de punt piza ziet is het wel tebegrijpen.
    Dan kan je beter een rondje Central Park doen .
    Kijk uit naar het volgende verslag lfs Jannie

• 28 December 2016 - 19:08

Meindert:

Hoi Erwin en Annemieke,
    Wat een verhaal zeg, jullie eerste blog. Als het maar niet al te veel tijd afsnoept van jullie belevenis in NY!
    Het klinkt allemaal fantastisch en voor je het weet ben je 10 kg aangekomen.....
    Beleef en geniet!
    Groet, Meindert

• 29 December 2016 - 14:26

Mariette:

Wat goed om te lezen dat de vlucht helemaal goed is verlopen.
    Altijd fijn die films onderweg ;-)
    Nu al super veel gezien en gedaan.
    Maarre.....geen m&ms meenemen? Gaat het wel goed daar?????

Geniet ervan lieverds!

xx

• 29 December 2016 - 18:53

Simone:

I want to be a part of it NEW YORK NEWWW YORKKK! Geniet!!!

• 29 December 2016 - 19:27

Mia :

Hallo Annemieke en Erwin,
    Mooi dat jullie van New York genieten, er is vast ook heel veel te zien. De dagen dat jullie er zijn is ook eigenlijk te kort om er van alles mee te maken. Nog heerlijk genieten van de stad, want jullie gaan bijna alweer naar de volgende bestemming.
    Liefs Mia

• 29 December 2016 - 23:47

Annemieke Van Den Bosch:

Thanks voor alle leuke reacties!

Haha ja het gaat goed hier hoor, ook al hebben we nog steeds geen M&Ms gekocht. Er zijn hier ook gewoon veel te veel andere lekkere dingen! Maar wie weet als we er vanavond of morgenochtend heel toevallig nog langslopen....