Slapen in de jungle - Reisverslag uit Drake Bay, Costa Rica van Annemieke Bosch - WaarBenJij.nu Slapen in de jungle - Reisverslag uit Drake Bay, Costa Rica van Annemieke Bosch - WaarBenJij.nu

Slapen in de jungle

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

17 Januari 2017 | Costa Rica, Drake Bay

Zaterdag 14 januari 2017 (Drake Bay)

Na 5 uurtjes slapen gaat om 04.30uur de wekker, oefff dat is echt wel weer even zwaar. Hup douchen, spullen inpakken en op naar het restaurant aan het water waar we ons ontbijt geserveerd krijgen. We krijgen allebei heerlijke pannenkoekjes met vers fruit en agave siroop, gebakken ei met spek, een potje thee en nog een kan met verse fruitjuice. Terwijl we ons buikje goed vol eten genieten we hier van de zon die langzaam opkomt, waardoor ook het mooie uitzicht op de zee zichtbaar wordt.

Rond 06.00uur vertrekken we samen met onze gids David en onze Zweedse excursiegenoot Tobias met de boot richting Corcovado National Park. Gelukkig vallen de golven mee, waardoor we kunnen genieten van het mooie uitzicht op het park waar we langsvaren. Na ongeveer 75minuten varen komen we aan bij Sirena, één van de ranger stations van het nationale park. We krijgen onze lunch mee en vertrekken voor onze eerste wandeling door het secondairy rainforest. Er is een onderscheid tussen het primary en secondairy rainforest, het eerste bestaat reeds 2.000jaar en het tweede slechts 45jaar. Hierdoor is er tussen deze twee een groot verschil in flora en fauna te zien. We zullen overigens later in dit verhaal een opsomming geven van alle dieren die we tijdens deze dagen allemaal gezien hebben! Tussen de middag maken we een korte lunchstop bij het ranger station, waarna we onze weg vervolgen per boot naar een ander ranger station genaamd San Pedrillo. Dit is tevens de plek waar we in de nacht verblijven. Het is echt PRACHTIG hier; een mooi zandstrand, palmbomen waar hangmatten tussen gespannen zijn en er vliegen allemaal vlinders en vogels om ons heen, waaronder ook papegaaien! We hebben gelukkig even heerlijk de tijd om in één van de hangmatten een tijdje te genieten van al dit moois. Het enige nadeel is dat we helaas niet mogen zwemmen, aangezien er met enige regelmaat een grote krokodil gesignaleerd wordt op dit strand. En jawel niet veel later laat ons nieuwe huisdier zich zien; een krokodil van ongeveer 3 meter lang zwemt vlak voor onze neus heen en weer! Bizar.....

Na een tijdje gerelaxed te hebben trekken we onze wandelschoenen weer aan voor een wandeling richting de waterval. Onderweg zien we weer genoeg moois en leert David ons van alles over de Costa Ricaanse natuur. Zo leren we uit welke bomen we kunnen drinken en wat we kunnen eten als we verdwalen in het woud, zo eten de mannen een termiet uit een termietennest (het schijnt naar Pinda's te smaken, maar Annemieke zit ineens nog wel erg vol van de lunch). Bij de waterval kunnen we een lekkere frisse duik nemen en daar zijn we flink aan toe na de hele dag door het woud lopen in de warmte (nee we klagen niet, we zijn namelijk heeeeel blij dat de zon er weer is!!) Daarna lopen we weer terug naar ons "kamp" en is het tijd om op het strand te genieten van een geweldig mooie zonsondergang!

Voordat het helemaal donker is zetten we snel onze tentjes op het strand op en daarna schuiven we lekker aan tafel om te eten. Een feestmaal na zo'n dag: rijst, varkensreepjes, groente, bonensaus en nacho's. Tijdens het eten hebben we leuke gesprekken met David, een gast van een jaar of 25, die een Indiase afkomst heeft maar al z'n hele leven in Costa Rica woont. We hebben weer een hoop over de Costa Ricaanse cultuur bijgeleerd en dat zonder naar een museum te gaan! Het is inmiddels helemaal donker geworden (meer licht dan een zaklamp is hier niet) en als we naar boven kijken is de hele lucht gevuld met duizenden sterren. Een prachtige afsluiter van deze geweldige dag om zo met z'n vieren op het strand in het pikkedonker naar de sterren, inclusief Venus en Mars, te kijken! Om 20uur 's avonds kruipen we ons tentje in en vallen we met het geluid van de zee, de krekels en de vogels als een blok in slaap. Nu maar hopen dat meneer de krokodil vannacht niet bij ons tentje aanklopt.....

Zondag 15 januari 2017 (Drake Bay)

Net als gister staat om 04.30uur de wekker (we houden het er maar op dat we alvast het tijdsverschil met Nederland aan het inlopen zijn....). We eten even snel een appel en een koekje en gaan vervolgens met onze zaklamp weer de donkerte in. Helaas kan Tobias niet mee, want die zit op het moment even aan de wc gekluisterd....

Het was echt een gave ervaring om zo in het donker door de jungle te lopen en langzaam aan de beestjes wakker te horen worden. We stoppen langs het strand om de zonsopkomst te bekijken en te genieten van de stilte. De rust wordt wel even verstoort door een klein paniekmomentje als Erwin en de gids het over iets in Californië hebben en Annemieke ineens zegt: neeeee, we hebben toch niet onze terugvlucht vanuit San José Californië geboekt hè...... Gelukkig hebben we de papieren bij ons, waardoor we dit gelijk uit de wereld kunnen helpen want dit keer staat er echt Costa Rica bij!

Als we terugkomen bij het kamp is Tobias gelukkig alweer iets opgeknapt. Na een heerlijk ontbijt met rijst met bonen, scrambled egg, worstjes en verse ananas gaan we dan ook weer op pad voor onze laatste wandeling door het regenwoud. We hebben vrijwel alle dieren die hier te spotten zijn al gezien (behalve slangen en luiaarden maar die hadden we gelukkig al elders gezien), maar er ontbreekt er wel nog eentje op de lijst: de poema! Deze laat zich hier echter niet vaak zien en als je hem ziet dan zie je hem vaak alleen nog net wegrennen. Het is echter onze geluksdag vandaag, want tijdens onze laatste wandeling krijgen we zelfs de poema te zien. Hij zit op de grond tussen twee bomen en houdt ons nauwlettend in de gaten. Als hij ineens opstaat terwijl hij in onze richting kijkt, krijgt Annemieke bijna de neiging om in een boom te klimmen, niet wetende dat poema's heel goede klimmers zijn. Gelukkig gaat hij weer rustig zitten en kunnen we een paar mooie foto's maken! Ook de gids is onder de indruk, want hij had hem voor het laatst in september gespot en de poema is zelden zo goed te observeren.

Met een voldaan gevoel lopen we terug naar ons kamp en genieten we nog lekker een uurtje op het strand voor we weer met de boot opgehaald worden. Rond 14uur zijn we weer ingecheckt bij ons verblijf en na het boeken van onze snorkeltour gaan we lekker met een boekje richting het strand. Als er vrijwel geen strand over is door het hoogtij gaan we weer terug naar ons huisje, waar we als herboren zijn na een lekkere douche. Tegenover ons verblijf zit een goed restaurant waar we een goed stuk vlees met groente eten. Het valt ons echt op dat het eten hier een stuk lekkerder is dan we tot nu toe gehad hebben. Na het eten relaxen we nog lekker bij het huisje waar we ook een gezamenlijke keuken hebben en de dag dus lekker kunnen afsluiten met een potje thee terwijl we met een grote glimlach terugkijken op twee hele bijzondere dagen!

Ohja en dan hier natuurlijk nog de lijst met alle dieren (David was zo aardig om deze nog even aan ons te geven aan het eind van de excursie) en een stukje van de flora die we de afgelopen twee dagen gezien hebben. Jaloersmakend hè?!

Mammals:

- king fisher
- yellow night heron

Lizards frogs etc.:
- spectacle cayman
- yellow tail american crocodile
- the basilisk
- rocket poisonous dart frog
- litter frog
- black ctsanosour
- ground anole

Tsja en qua flora hebben we ook echt hele bizarre dingen gezien. Bomen die tien meter uit elkaar staan, maar door middel van enorme wortels aan elkaar verbonden zijn. Bomen met ENORME wortels. Bomen met stekels (bomen hebben hier van alles om te overleven). Bomen met een rode huid die net als toeristen vervellen. Struiken die beschermd worden door de mieren (als de plant aangevallen wordt vallen de mieren aan) en waarbij de mieren worden beschermd worden door de plant. En nog heel veel meer.....

Maandag 16 januari 2017 (Drake Bay)

Om 06.15uur staat het wekkertje, maar de vogels (en wij dus ook) zijn al een half uur eerder wakker. Achja slapen in de jungle heeft zo z'n voor- en nadelen! Na weer een heerlijk ontbijtje op het strand worden we met de boot opgepikt voor onze snorkeltour. Rara wie stapt er 5 minuten later ook op de boot, Tobias! Verder zien we ook mensen waar we gisteren in het restaurant mee hebben staan kletsen, wat een klein plekje is dit toch.

Het is 45minuten varen naar Isla del Caño en onderweg stoppen we nog voor een stuk of 6 enthousiaste dolfijnen die om onze boot heen springen, echt heel leuk! Het water is helder, waardoor we een goed zicht hebben tijdens het snorkelen. We springen met onze twee gidsen in het water, wat ergens toch een beetje spannend is want we hebben geen idee wat er onder ons zwemt. Terwijl we de onderwaterwereld bewonderen vertellen de gidsen van alles over de vissen die we zien. Op de eerste plek waar we snorkelen zien we al heel veel mooie gekleurde vissen en komt er op een gegeven moment een schildpad voorbij zwemmen. De schildpad licht eerst op de bodem en komt echt op een paar centimeter afstand van ons naar boven om lucht te happen. Na ruim een uur in het water gelegen te hebben stoppen we kort om even bij te komen. De gids vertelt ons welke vissen we allemaal al gezien hebben en daarna varen we een stukje verder voor onze tweede snorkelplek. Deze plek ligt meer bij de rotsen en het duurt niet lang voordat we als hoogtepunt een paar haaien voorbij zien zwemmen! Verder hebben we een zeeslang, een rog, hele grote snappers en heel veel andere mooie gekleurde vissen gezien. Er is daarentegen niet veel levend koraal te vinden op deze plek. De onderwaterwereld wereld die we gezien hebben is prachtig en een stuk mooier dan we in Panama gezien hebben. Wat we wel heel erg jammer vonden was dat we met een groep van 15 personen waren, waardoor in tegenstelling tot de afgelopen dagen het één zijn met de natuur wel flink verstoord werd. Je duikt toch met z'n 15-en tegelijkertijd op die ene schildpad, wat het moment minder bijzonder maakt.

Rond de middag maken we een lunchstop op een prachtig strand. We genieten hier lekker in de schaduw van het heerlijke lunchbuffet. Na de lunch is het tijd om weer terug te varen naar Drake Bay. We hebben allebei wel genoeg zon gehad voor vandaag waardoor we besluiten om ons lekker op te frissen en in de mooie tuin bij ons huisje heerlijk een paar uurtjes te gaan relaxen. Tevens is het een mooie gelegenheid voor een potje Yahtzee, waarbij Erwin het toch weer net aan af moet leggen tegen Annemieke.

We hebben om 18uur afgesproken met Tobias om gezellig met z'n drieën een hapje te gaan eten. We leren tijdens het eten dus ook weer een hoop meer over Zweden! Om 21.15uur kruipen we nog lekker in bed met een boekje en hebben we een heerlijke lange nacht te gaan, want de wekker staat pas om 08.00uur!

• 17 Januari 2017 - 16:13

Meindert:

Hoi reizigers,
    Wat een prachtige ervaringen zo allemaal. Het één nog mooier als het andere. Het is jullie gegund hoor!
    Dat jullie nog tijd hebben om die mooie reisverslagen te maken......, met zo'n strak programma.
    Hier heb je 24 uur per dag, daar soms 30?? Hoe dan ook, heel leuk om te lezen.
    Veel plezier nog de komende dagen!
    Groet, Meindert

• 17 Januari 2017 - 20:03

Jannie:

He vakantiegangers .
    Wat een geweldig avontuur in de jungle,die puma ongelofelijk
    om die van zo dicht bij te zien.
    En de hele sfeer in zo"n oerwoud,ja super om dat een keer mee temaken.
    Wel eng hoor zo"n tentje op het strand,je weet niet wat er binnen kruipt.
    Het is wel een reis geworden om met plezier op terug te kijken.
    Nog even twee dagen lekker genieten,fijn dat het weer ook weer goed is
    veel plezier lfs janie

• 18 Januari 2017 - 21:46

Mia:

Hoi Erwin en Annemieke,
    Wat een spannende ervaringen zo in de jungle. Mooi dat jullie er zo van hebben genoten.
    Zo met zijn vieren in een tentje overnachten, lijkt mij toch wel te spannend. Vooral als je weet wat er allemaal rond loopt en kruipt. Maar prachtig dat jullie dit hebben ervaren.
    Nu nog even lekker relaxen, en dan zien we jullie zaterdag!
    Zal wel even wennen zijn met de temperatuur hier in Nederland.
    Goede terug reis, liefs Mia

• 19 Januari 2017 - 21:17

Simone:

Wow! Wat een avonturen. Geniet!