De laatste dagen van een mooie reis - Reisverslag uit Drake Bay, Costa Rica van Annemieke Bosch - WaarBenJij.nu De laatste dagen van een mooie reis - Reisverslag uit Drake Bay, Costa Rica van Annemieke Bosch - WaarBenJij.nu

De laatste dagen van een mooie reis

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

21 Januari 2017 | Costa Rica, Drake Bay

Dinsdag 17 januari 2017 (Drake Bay - Manuel Antonio)

We worden uit onszelf alweer op tijd wakker, maar doezelen nog lekker wat tot een uur of 07.30uur. Heerlijk om ook een keer rustig wakker te worden en alle tijd te hebben om te ontbijten. Bij het ontbijt genieten we voor de laatste keer van het mooie uitzicht hier, met alle leguanen, gieren en gekleurde vogeltjes die om ons heen lopen en vliegen.

Bij ons verblijf praten we nog een tijdje met een Nederlandse gids van Djoser die een paar dagen vrij heeft tot z'n nieuwe groep komt. Hij geeft ons nog wat goede tips voor de laatste dagen en wij geven hem weer wat tips over leuke plekken die wij gezien hebben. Bij ons verblijf hoort ook nog een enorm grote tuin (ofwel een compleet stuk jungle), die we natuurlijk nog wel even moeten bewonderen voordat we hier weggaan. We lenen regenlaarzen van het verblijf en gaan door kleine riviertjes een paadje omhoog. We zien vooral heel veel kleine giftige kikkertjes. Wat ons heel erg opvalt is dat Costa Rica in alle bladen bekend staat om z'n prachtige gekleurde kikkers, maar dat we tot nu toe alleen één klein kikkertje met rode ogen en een paar gewone kleine kikkertjes hebben gezien. De gekleurde kikkers komen dus niet vaak voor en daarnaast zijn de kikkers ook nog eens echt veel kleiner dan gedacht.

Het is een uur of 11uur als we gaan lopen en het is echt gruwelijk heet, waardoor we het na drie kwartier heuveltje op en af wel voor gezien houden en snel in de auto stappen met de airco hoog aan.
Met de auto gaan we weer door de rivieren heen, maar Erwin is hier inmiddels al aardig bedreven in. Na een stuk gereden te hebben stoppen we in het plaatsje Uvita, aangezien we hier een leuk lunchtentje in de lonely planet hadden gevonden. We bestellen allebei een heerlijk pizzabroodje met een fruitsapje erbij. Helaas moeten we de huisgemaakte Lemon pie aan ons voorbij laten gaan, doordat we helemaal propvol zitten.

Rond 16.30uur arriveren we bij ons één na laatste verblijf. We zitten niet in het hoofdverblijf, maar in de bijbehorende bed en breakfast even verder op. De bed en breakfast ziet er van de buitenkant minder gezellig uit dan het hoofdverblijf, maar de kamers zijn daarentegen weer erg mooi. Nadat we de heerlijke douche uitgeprobeerd hebben gaan we met de auto naar het centrum voor een hapje eten. Je hebt hier qua restaurants vaak 3 opties: Costa Ricaans (rijst met bonen en kip), Mexicaans (taco's / burritos) of een pizzeria. Dit keer gaan we voor Mexicaans, maar we zitten nog steeds propvol van de late lunch waardoor we het bij een bescheiden maaltijd houden.

Na het eten duiken we lekker op tijd ons bedje in, want morgen staat het wekkertje weer ouderwets vroeg om 06.15uur.

Woensdag 18 januari 2017 (Manuel Antonio)

Het nationale park Manuel Antonio is erg toeristisch. De gids van Djoser had ons daarom aangeraden om zo vroeg mogelijk naar het park te gaan en dan in één keer door te lopen naar het einde van het park, zodat je de meute aan toeristen achter je laat. We volgen z'n advies op en schuiven om 07.00uur snel wat rijst met bonen, ei en fruit naar binnen en gaan daarna gelijk richting het park.

Wat een verschil met de parken die we tot nu toe hebben gezien. Bij het parkeren worden we al redelijk hysterisch naar een plek toegewezen waar je USD 6 per auto voor moet betalen (het voelt een beetje als afzetterij, maar goed), vervolgens worden we aan alle kanten aangevallen of we een guide mee het park in willen en dan moeten we nog eens in de rij aansluiten voor een kaartje.

Als we eenmaal binnen zijn lopen we snel de mensen voorbij en komen we op een rustigere route in het park uit. Het zijn dit keer compleet aangelegde paden door het park, waardoor het een hele andere beleving is. Er zijn daarentegen wel veel informatie borden waar leuke weetjes en feitjes over de natuur vermeld worden en verder zijn er veel mooie uitkijkpunten op de zee in de wandelroutes verwerkt. We komen langs een paar prachtige stranden, waar we af en toe even stoppen om te genieten en om even bij te komen. Als we net in het park zijn miezert het een beetje, maar niet veel later gaat de zon weer schijnen en voelt het erg warm aan. Erwin is ook nog creatief met foto's maken, als hij ons fototoestel in een boom ophangt om een foto van ons tweeën te kunnen maken. Het was een beetje bukken om er überhaupt op te komen, maar we hebben er erg om kunnen lachen en de foto is nog gelukt ook! (.... en in één keer, met ogen open!)

We hebben heel wat trappen gelopen in het park, maar komen gelukkig het eerste gedeelte heel weinig andere mensen tegen, wat natuurlijk wel leuk is voor de natuurervaring. Onderweg zien we weer heel veel beesten, waaronder verschillende soorten apen, wasberen, leguanen, vogels, vlinders en een luiaard. Het valt echt heel duidelijk op dat de beesten hier meer gewend zijn aan mensen, want ze zijn een stuk tammer. Aan de ene kant is dit leuk, want we kunnen ze goed van dichtbij bewonderen. Aan de andere kant voelt het hierdoor wel bijna alsof we in een dierentuin lopen.

Na ruim 4uur in het park rondgelopen te hebben houden we het voor gezien. Erwin haalt nog een lekkere verse kokosnoot als we uit het park komen en daarna gaan we naar de haven in het plaatsje Quepos om een ijsje te halen bij een goede ijssalon. Hmm dat heerlijke snickerijs, baileysijs en yoghurtijs gleed naar binnen (....ja, we hebben heel aso allebei 3 bolletjes genomen, waar we hadden het verdiend na al dat traplopen in de bloedhitte!!)

We rijden terug naar ons verblijf en genieten daar de rest van de middag heerlijk bij het zwembad met een boekje. Aan het eind van de middag frissen we ons op en gaan we naar een restaurantje met een geweldig uitzicht over de zee waar we met een cocktail erbij de zon in de zee zien zakken. Nouja één cocktail, het waren er vier. Het was happy hour, dus we bestelden er 2 voor de prijs van 1. Althans dat was de bedoeling, maar we krijgen er allebei ineens twee voor ons neus gezet, waardoor we er ineens 4 hebben..... Na subtiel navragen mogen we er gelukkig twee teruggeven, want het is wel de bedoeling dat Erwin ons nog veilig terug weet te rijden! We hebben een heerlijke avond zo met de zonsondergang, live muziek, yahtzee (de tussenstand is inmiddels 3-2 voor Annemieke) en lekker eten. Daarna is het ook weer heerlijk naar bed gaan, wetende dat er morgen geen wekkertje staat!

Donderdag 19 januari 2017 (Manuel Antonio - San José)

Rond 07.00uur zijn we wakker, waardoor we een goede nacht gemaakt hebben. We pakken onze spullen bij elkaar en na voor de laatste keer 'genoten' te hebben van rijst met bonen als ontbijt gaan we richting het strand. Onderweg komen we een bakkertje tegen waardoor we het vandaag niet hoeven te doen met droog brood en pindakaas (of koekjes en appels), maar met heerlijke croissants en carrot cake, wat een feestje!

Het is even zoeken naar het strand, maar uiteindelijk weten we het via een enorm steil weggetje te vinden. We parkeren de auto zowat op het strand en ploffen vervolgens achter op het strand neer, zodat we deels in de zon en deels in de schaduw van de bomen kunnen liggen. Het strand is echt fantastisch mooi. Het is een heel breed zandstrand, met allemaal rotsen en palmbomen. In de boom boven ons hangt ook weer een luiaard en voor ons is een pelikaan druk bezig om visjes uit het water te vissen. Het is volzonnig en echt ontzettend warm. De warmte van het zand komt dwars door de handdoek heen, waardoor we het gevoel hebben dat we gesandwiched worden, door het warme zand van onder en de warme zon van boven. We besluiten dan ook om even lekker een tijdje onder de bomen in de schaduw te gaan liggen. Erwin geniet hier voor de laatste keer van een lekkere verse kokosnoot. Als we even later een potje Yahtzee spelen, komt de kokosnoot verkoper nieuwsgierig kijken wat we aan het doen zijn. Erwin heeft weer verloren en staat inmiddels 2-4 achter, na afloop gaat hij zich dan ook even uitleven in de golven (want afkoelen kan je het met dit warme water niet noemen!).

Rond 16uur is het na een heerlijke relaxte dag helaas echt tijd om het strand gedag te zeggen. We frissen ons nog even op bij ons hostel en stappen in de auto voor onze laatste rit. Dit zou 2,5uur rijden zijn, maar doordat er een vrachtwagen stilstaat op een eenbaansweg hebben we 45 minuten vertraging. We worden hartelijk ontvangen bij ons verblijf en kunnen hier zelfs nog een avondmaaltijd krijgen. Dit blijkt een goede keuze, want het smaakt erg lekker en in de tussentijd kunnen we gelijk onze tassen klaar maken voor vertrek (ofwel alle warme kleding naar voren toveren, om de overgang van +30 naar -5 te overleven!). Rond 22.15 uur duiken we ons bedje in, want de wekker staat weer op een mooie tijd....

Vrijdag 20 januari 2017 (San José - Atlanta - Amsterdam)

Om 04.00uur worden we na een korte maar goede nacht wakker. Het lieve vrouwtje van het verblijf is ook al op om ons nog te voorzien van een lekkere sandwich.

Het is slechts 10 minuutjes rijden naar het autoverhuurbedrijf en vanaf hier worden we afgezet op het vliegveld. Dit verloopt gelukkig allemaal erg soepel. Onze vlucht heeft wel 50 minuten vertraging, maar goed dan hebben we in ieder geval alle tijd. We slenteren wat over het vliegveld en ploffen neer bij de Starbucks voor een kop thee met wat lekkers. We hopen wel dat de vertraging niet verder op loopt, want op Atlanta hebben we maar 2,5uur overstaptijd.

Met ruim een uur vertraging komen we aan op Atlanta, wat betekent dat we even flink moeten doorlopen. We kunnen namelijk niet zomaar op het volgende vliegtuig stappen, maar moeten eerst een formulier invullen, door naar immigratie, onze tassen ophalen, door de douane, onze tassen afgeven, door de beveiliging en dan snel naar de gate. Wat een timing, als we aankomen kunnen we gelijk in de rij om te boarden! Nog maar 8 uurtjes vliegen en dan zijn we weer in Nederland!

Het blijken echter 8 heeeeele lange uren te worden, door een paar krijsende / jankende / schreeuwende kleine kinderen die vlak naast ons zitten. Zelfs met oordoppen in en een deken over het hoofd lukt het ons niet om maar één minuut te slapen.....

We zijn dan ook erg blij als we om 06.00uur landen en eindelijk het vliegtuig uit kunnen, we hadden ons deze vlucht toch iets anders voorgesteld! Gelukkig gaat het daarna wel soepel en stappen we om 07.00uur ons huis in Hoofddorp binnen. Stiekem is het toch ook altijd wel weer erg lekker om thuis te komen en helemaal als we zien dat de tafel al gedekt staat met een heerlijk ontbijtje! We springen even snel onder de douche en duiken dan met een grote glimlach onder een hele dikke deken lekker ons eigen vertrouwde bedje in!

We zijn nu helaas echt aan het einde gekomen van deze prachtige reis, wat natuurlijk een mooi moment is om nog even kort terug te blikken op deze geweldige vakantie waar we echt volop van hebben genoten en waar we nog vaak aan zullen terugdenken!

Highlights New York:
* Uitzicht vanaf Rockefeller Center
* Het meemaken van een echte IJshockey wedstrijd
* Het overweldigende 9/11 memorial
* Slenteren door de stad met een heerlijke bagel en tea to go
* Street performance in Central Park

Minpunten New York:
* Kou en regen (vooral midden op Brooklyn bridge)
* Alles is duur
* Overal wachtrijen

Highlights Panama:
* De fietstocht en wandeling naar en cocktail op starfish beach
* Oud en nieuw met Sangria, gitaarmuziek en slippers

* Nergens groenten te bekennen
* Misselijkmakende kronkelweggetjes
* Busverbinding op 1 januari

Highlights Costa Rica:
* Slapen in de jungle en genieten van een prachtige sterrenhemel
* Het zien van de poema en het hebben van een krokodil als huisdier
* De overstekende slang tijdens onze eigen jungletocht in Cahuita
* Het verblijf in Cahuita tussen de rondscharrelende kippen
* Ziplinen boven het prachtige nevelwoud in Monteverde
* De bijzondere ervaring van de Night Walk
* Het kruisen van stromende rivieren in de stortregen

Minpunten Costa Rica:
* Dat ze ook een San José in Californië hebben
* Veel toeristen in sommige gebieden
* Veel te veel muggen
* Veel Amerikaanse toeristen in Arenal
* Eenbaanswegen, onzichtbare drempels en gaten in de weg
* Excursies waardoor je om 04.30uur je bed uit moet

Highlights Nederland:
* Onze lieve familie en vrienden weer zien
* Schone kleren
* Groenten bij het eten
* Geen muggen
* Ons eigen bed
* Niet meer smeren met zonnebrand en deet
* Uitslapen (ofwel later dan 05.00uur uit bed)

Minpunten Nederland:
* Kou
* Saaie platteland
* Alleen maar duiven en koeien
* Wakker worden van de wekker i.p.v. door tropische vogeltjes
* Weer terug naar het dagelijkse drukke leven

Tsja en tot slot hebben we natuurlijk ook elkaar weer een stukje beter leren kennen, dus hierbij de highlights en minpunten die we de afgelopen maand van elkaar ontdekt hebben!

Highlights Erwin:
* Geen ochtendhumeur (zelfs niet om 04.30uur 's ochtends)
* Heeft ons veilig naar alle bestemmingen gereden (ondanks hevige regenval, steile weggetjes, rivieren en gaten in de weg)
* Kan niet zo goed Yahtzeeen als die kan pokeren
* Is zo lief om heel vaak de zware tas te dragen
* Houdt het ongeveer net zo lang (lees: kort) vol in musea als Annemieke
* Kiest bijna altijd iets lekkerders uit om te eten dan Annemieke en is vervolgens zo lief om het te delen

Minpunten Erwin:
* Moet heel vaak ingesmeerd worden
* Kan zijn ogen niet open houden op foto's, waardoor je soms wel 10 foto's moet nemen voor één goede
* Wil echt het liefst 2x per week pizza eten
* Is altijd trager dan Annemieke (niet alleen 's ochtends)
* Boekt een auto in Californië in plaats van Costa Rica

Highlights Annemieke:
* Regelt alles 's ochtends
* Kan goed navigeren en catering verzorgen in de auto
* Helpt Erwin van het nagelbijten af
* Kan zo lekker genieten van alle schattige verblijven
* Kan direct alles rustig relativeren als er iets mis gaat met 'grote' gevolgen (... iets met een auto bijvoorbeeld)
* Durft 's nachts zelf te plassen op een onbewoond strand met een krokodil in de buurt
* Is best wel lief

Minpunten Annemieke:
* 's nachts 6x moeten plassen
* Wordt veel bruiner dan Erwin
* Gaat naar Costa Rica (meest biodiverse land op de wereld) maar is allergisch voor beestjes (vooral mieren)
* Kan zich ontzettend druk maken als er iets mis gaat met 'kleine' gevolgen of als we weg moeten (en Erwin nog niet klaar is)

Allemaal heel erg bedankt voor al jullie leuke en lieve reacties de afgelopen weken. Daar hebben we echt enorm van genoten!

• 21 Januari 2017 - 15:27

Meindert:

Lieve Annemieke en Erwin,
    We zijn heel blij dat jullie deze geweldige reis samen hebben ondernomen. Alle mooie verslagen geven aan dat het prachtig is geweest en een mooie ervaring zo samen, daar kun je nog lang op terug kijken!
    We zijn nog net ietsje blijer dat jullie weer gezond en wel terug zijn in ons kouwe kikkerlandje......
    Welkom thuis!
    Groet, Meindert

• 21 Januari 2017 - 17:31

Cell:

Hahaha ik vind jullie afsluiter geweldig! Heb van jullie genoten. Wat een gave reis is dit geweest! Ben heel benieuwd naar de rest van jullie verhalen. Tot snel!! Liefs

• 22 Januari 2017 - 09:53

Mariska :

Ik heb weer genoten van al jullie prachtige verhalen. Welkom terug in Nederland. Wat wordt jullie volgende avontuur?

• 22 Januari 2017 - 21:57

Petra:

Hoi Erwin en Annemieke

Ontzettend genoten van alle verhalen. Die rijst met bonen ziet er best mooi uit .Ook al staat dat voorlopig niet meer bij jullie op het menu begrijp ik.Fijn dat jullie er weer zijn .En mooi dat jullie op zo'n mooie reis terug kunnen kijken.En ja heel leuk die plussen en minnen. Ja alles heeft zo zijn mooie en minder mooie kanten.Maar anders wordt het zo saai.Succes met werken en wennen aan de kou. Liefs Petra

• 23 Januari 2017 - 07:04

Erwin:

Hoi allemaal, bedankt voor alle lieve reacties de afgelopen maand!

Maris, ik denk dat het in de zomer gewoon saai een paar weekjes Europa wordt ;). Mogelijk volgende winter weer een grotere reis Peru, Sri Lanka, Argentinie of Japan, maar dat laat nog even op zich wachten.