Zon, zee, strand & jungle - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Annemieke Bosch - WaarBenJij.nu Zon, zee, strand & jungle - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Annemieke Bosch - WaarBenJij.nu

Zon, zee, strand & jungle

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

09 Januari 2017 | Costa Rica, Fortuna

Dag 10 - 4 januari 2017 (Bocas del Toro)

Vandaag hoefden we gewoon geen wekker te zetten en wat was dat lekker zeg! We werden allebei gewoon pas rond 09.30uur wakker! Daarna hebben we heerlijk genoten van ons eigen gemaakte ontbijt voor ons huisje. Rond een uur of 11.15uur zijn we per fiets vertrokken naar Playa Drago wat aan de andere kant van het eiland ligt. Het is een fietstocht van 17km, maar niet zomaar eentje. Het gaat bergje op en bergje af, waardoor het flink zweten is zo midden op de dag. En dat weer zonder versnellingen en met terugtraprem, wat het dus erg zwaar maakt! We zien ook geen andere fietsers en de passagiers in de met airco gekoelde busjes zullen ons wel voor gek hebben verklaard, maar het was echt de moeite waard! Gelukkig fietsen we nog deels in de schaduw. Onderweg zien we van alles; een huis gemaakt van plastic flessen, een kerstboom gemaakt van autobanden, bomen met lianen, overstekende kippen en straathonden, zwaaiende kleine kindjes, kleine riviertjes en heel veel gaten in de weg. Na ruim een uur flink ploeteren komen we aan bij het strand, wat het fietsen wederom meer dan waard maakt. Kleine strandjes, vol met palmbomen en neergevallen kokosnoten en mooi helder water. We komen eerst even bij en nemen een duik in het water. Gelukkig zit er wel één eettentje, waardoor we niet weer aan de koekjes met druiven hoeven maar genieten van een lekkere stevige lunch. Daarna lopen we een stuk verder en komen we bij nog mooiere idyllisch verlaten strandjes uit. Hier slenteren we heerlijk door het water en zo'n 20 minuutjes later komen we ineens weer mensen tegen omdat bij dit strand de zeesterren te vinden zijn en hier dus de toeristenboten naar toe gaan. We hoeven niet lang te zoeken of we zien twee grote zeesterren naast elkaar liggen, echt mooi om te zien! Even verderop zitten hutjes waar ze cocktails verkopen en ja wat is er nou lekkerder dan op deze prachtige plek, half in de schaduw van een palmboom, te genieten van een heerlijke verse Pina Colada uit een ananas?! Na even gerelaxed en gezwommen te hebben lopen we via de jungle weer terug naar onze fietsen en beginnen we aan de terugtocht. Gelukkig is het al een stuk minder warm, maar we moeten wel flink doortrappen (verzuurde beentjes!!!) om voor het donker thuis te zijn want dat hadden we aan onze lieve zorgzame huiseigenaar Pedro beloofd! Na weer lekker opgefrist en bijgekomen te zijn, lopen we het stadje in om als afsluiter van deze mooie dag nog even lekker een hapje te gaan eten. Vervolgens gaan we maar weer op tijd naar bed want de volgende dag gaat de wekker weer om 07:00...

Dag 11 - 5 januari 2017 (Bocas del Toro)

Na gisteren heerlijk uitgeslapen te hebben, is het nu toch weer andere koek! 7 uur uit bed is nogal vroeg op vakantie, ook al zijn we het ondertussen wel gewend. We hebben namelijk voor vandaag een tour geboekt naar de verschillende eilandjes hier. Het is weer prachtig weer, dus we smeren ons goed in, voorbereidend op een dagje op een bootje en op strandjes zitten. Ook weten we nog een shuttle voor morgen 08:30 uur te regelen voor onze volgende bestemming.

Eerst gaan we naar Dolphin Bay. De naam zegt het al: we hopen hier wat dolfijnen te spotten. Op een afstandje zien we inderdaad enkele dolfijnen, maar we hadden er we meer van verwacht! Ook al is het toch wel erg leuk. Vervolgens gaan we naar Coral Cay, waar we gaan snorkelen! Eindelijk kunnen we de snorkelsets gebruiken en hebben we ze toch niet voor niets overal mee naartoe gesleurd. Ze zullen in New York wel gedacht hebben; wat moeten die gekke toeristen nou met die snorkelsets?! Het snorkelen is erg tof en we weten mooie filmpjes en foto's te maken met de onderwatercamera. Vervolgens genieten we van ons favoriete eten hier: rijst met kip! Na het eten gaan we een heel stuk varen naar Zapatillo Cay. Tijdens het varen komen we een aardige golfslag tegen waardoor we soms half uit het bootje stuiteren, maar uiteindelijk komen we aan bij een prachtig bounty eiland met heerlijke strandjes en een mooie jungle. We besluiten iets verder te lopen om niet tussen de andere toeristen te zitten en strijken na een stukje door het water en de jungle te hebben gelopen neer op een lekker rustig plekje. Hier genieten we van het azuurblauwe water en de mooie palmbomen. Na een tijdje lopen we weer langzaam terug naar de boot, maar niet voordat we een paar mooie foto's hebben gemaakt. Erwin heeft een leuke pose voor een foto gevonden, namelijk door aan een tak boven het water te gaan hangen. De foto's zijn gelukt, maar ook Erwin heeft een mooie kennismaking met de mieren bevolking van Panama. De hele tak was één groot mierennest! Binnen no time lopen er er echt honderden mieren over z'n handen. Gelukkig zijn dit kleintjes die niet prikken, hangt zijn broek niet op z'n knieën en is de zee nabij, maar echt een lekker gevoel is het niet. Daarna gaan we nog even snorkelen en vervolgens met de boot door naar sloth island, waar we hopen om wat luiaards te spotten. Dit lukt ook, en er is ook nog filmmateriaal van gemaakt! Luiaards slapen zo'n 20 uur per dag dus ze doen hun naam zeker eer aan. Des te leuker dat wij een bewegend wakker exemplaar zien hangen in de boom. Daarna kijken we nog naar wat zeesterren op een plekje dat dan ook zeer bewust Hollywood is genoemd en vaart de boot met hoge snelheid weer terug naar de haven.

Als we thuis komen worden we weer ontvangen door de erg relaxte huiseigenaar met "take a bath, have a rest!", volgens mij verklaart hij ons voor gek met de dingen die we doen. We merken beide dat we toch wel flink verbrand zijn, toch iets te lang in de zon gezeten vandaag. Gelukkig is morgen weer half een reisdagje en kan onze huid een beetje bijkomen.

We sluiten het zonnige dagje af met een lauwe douche om vervolgens bij een leuk tentje een lekkere hamburger (lees: whoehoe geen kip met rijst!!!) te eten.

Dag 12 - 6 januari 2017 (Bocas del Toro - Cahuita)

Weer hebben we onszelf opgelegd om er om 06:45 uur uit te gaan, maar dan zijn we wel lekker snel in Cahuita! Eerst pakken we de boot terug naar Almirante, waarna we in een busje richting de grens van Costa Rica gaan. Hier is het een heel gedoe, eerst is er een paar kilometer voor de grens al een steekproefcontrole op de paspoorten, vervolgens moeten we bij de grens uitstappen voor een paspoortcontrole en stempel. We dachten dat we daarna weer in het busje konden stappen, maar het busje was weg en al onze spullen lagen op de stoep. We pakken onze spullen en gaan verder naar een hokje waar je een soort belasting moet betalen voor als je Costa Rica binnenkomt. Vervolgens lopen we met al onze spullen de grens van Panama naar Costa Rica over via de bekende brug. Hier moeten we weer in de rij gaan staan om een formulier met gegevens in te leveren en als dat allemaal gebeurd is kunnen we een uur later onze reis weer vervolgen naar Cahuita. Hier worden we voor ons verblijf afgezet, wat zo'n 5km buiten het centrum ligt. We lopen echt een enorme tuin binnen waar het een oase van rust is; fluitende vogeltjes, scharrelende kipjes, geen auto in de omgeving te horen en er staan prachtige chalets. We worden hartelijk ontvangen door de Franse eigenaren, waarbij Cedric ons alle tips geeft over de omgeving terwijl Audrey ons voorziet van een heerlijk zelfgemaakt drankje. We kunnen helaas ons chalet nog niet in, maar kunnen onze spullen wel kwijt en er is een soort pleintje met lekkere stoeltjes waar we even kunnen bijkomen. Audrey gaat even later naar het centrum en vraagt of ze ons misschien een lift kan geven. We besluiten van dit aardige aanbod gebruik te maken en krijgen eerst een hele tour per auto wat er in het stadje is qua winkels, leuke restaurants etc. Als we even lekker geluncht hebben (jawel er zaten dit keer zelfs bonen bij de kip met rijst!) gaan we helemaal los in de fruit- en groentewinkel waar Audrey ons op heeft gewezen; ze hebben zelfs sperziebonen!! Verder is er een slagertje waar we wat lekker vlees halen en gaan we nog even naar de supermarkt. We pakken een taxi terug en mogen inmiddels in ons huisje, wat echt prachtig is met een geweldige half open buitenkeuken! We pakken een boekje en genieten de rest van de middag heerlijk bij het zwembad van alle rust om ons heen! Daarna maken we ons heerlijke feestmaal van hamburgers met sperziebonen en ui en eten dit buiten op het pleintje op. Na het eten is het tijd voor een revanche op Erwin met Yahtzee (jaja we spelen 5 rijtjes in één keer) en dit keer moet hij het helaas afleggen tegen Annemieke. We kruipen na een heerlijke relaxte dag ons bedje in, terwijl de vogels en andere beesten buiten nog druk in de weer zijn.

Dag 13 - 7 januari 2017 (Cahuita)

Om 07.00uur staat de wekker om op tijd naar het nationale park in Cahuita te gaan, maar voor die tijd zijn we al gewekt door alle beestjes die alweer druk in de weer zijn. Achja er zijn slechtere manieren om wakker gemaakt te worden!

Na een heerlijk ontbijtje waarbij de kippetjes rustig om ons heen scharrelen krijgen we een lift van Cedric naar het nationale park van Cahuita. Je kunt hier met een gids doorheen lopen, maar je kunt het ook zelf doen. We besluiten voor het laatste te gaan en krijgen van Cedric een aantal handige tips over plekken waar we moeten kijken en dat we niet op blaadjes e.d. moeten staan omdat je nooit weet wat eronder ligt. Aan het begin van het park is een klein meertje en hier zien we al een luiaard in de boom, een aantal vogels en we zien nog net een grote leguaan wegschieten. De route zelf is echt prachtig, je loopt steeds of langs de zee of op een tiental meter afstand van de zee, maar wel door de groene jungle. We zien naast dieren ook ontzettend veel verschillende mooie bomen en planten. Mochten we op de een of andere manier verdwalen dan zijn er in ieder geval genoeg kokosnoten te vinden! Tsja en het eerste wat we natuurlijk weer tegenkomen zijn echt ENORME mieren die van alles en nog wat aan het verslepen zijn, we krijgen er allebei gelijk weer de kriebels van en na wat foto's gemaakt te hebben lopen we snel door! De meeste indruk maakte de slang die voor ons neus ineens met z'n kop in de lucht het paadje overstak, pas na een paar seconden kon Annemieke de woorden "Iehhhh ssssslang, Erwin foto maken snel!" uit haar mond krijgen. Het beestje van ongeveer 1,5meter lang kroop daarna op een tak en bleef daar redelijk stil liggen waardoor we mooie foto's van hem hebben kunnen maken! Van Cedric begrepen we later dat het een lora slang was. Even verderop stond een gids met een groep mensen ergens te kijken en zagen we nog een mooie opgerolde gele slang liggen. Wat ook heel vet was, was dat we gewoon een kaaiman in een klein watertje zagen liggen! Toen we terugliepen zagen we hem ook nog eens druk in de rondte zwemmen. De brulapen maakten ook veel indruk, we hoorden al van verre een niet te herkennen geluid wat leek op een of ander eng monster uit een slechte film. Pas toen we in de buurt kwamen zagen we het dat het brulapen waren! Verder zagen we nog heel veel andere aapjes (één daarvan probeerde ons nog te bekogelen vanuit de boom), was er een miereneter die voor ons neus het paadje over stak en zagen we heel veel vlinders, grote vieze spinnen, hagedissen, krabben en nog een kleine leguaan.

Na een paar uur turen in de jungle ploffen we heerlijk bij een strandje neer dat in dit park ligt. Hier nemen we een frisse duik, eten we wat en komen we even lekker bij. Daarna vervolgen we onze weg weer terug door het park, maar dit keer op een iets hoger tempo. Als we het park uitkomen hebben we nog net genoeg tijd om een ijsje te halen voor we heel luxe weer opgehaald worden door Audrey.

We gaan nog even lekker bij het zwembad liggen en duiken daarna weer onze buitenkeuken in voor een heerlijk gezond maaltje! En jawel hoor, ook vanavond gaan onze oogjes al om 22.00uur dicht, want morgenochtend moeten we deze prachtige plek helaas alweer verlaten.....

Dag 14 - 8 januari 2017 (Cahuita - la Fortuna)

Als we wakker worden horen we ineens een gek geluid en als we naar buiten kijken zien we dat het heel hard regent. Afgezien van de nevel in Boquete is dit de eerste keer dat het regent sinds we als twee verzopen katjes op Brooklyn Bridge stonden!

Na rustig ontbeten en ingepakt te hebben worden we door Cedric en Audrey naar de bus gebracht en bedanken we hen voor hun enorme gastvrijheid. De bus komt netjes een kwartier te laat (conform verwachting inmiddels), maar we zitten er weer in; op naar San José! Onderweg hebben we veel regen, maar als we uitstappen is het gelukkig droog en pakken we de bus naar het vliegveld om onze auto op te halen. Dit gaat allemaal erg soepel en ook op het vliegveld kunnen we zo in het busje springen richting het autoverhuurbedrijf, waardoor we hier al rond 15uur zijn. Toch ook wel weer lekker dat we vanaf nu geen bussen meer hebben, maar lekker gaan rondtoeren in onze eigen auto!

Alles zat vandaag heerlijk mee, totdat degene van het autoverhuurbedrijf onze papieren zag en zei dat we geen auto in San José in Costa Rica hadden gehuurd, maar in San José Californië...... We zullen jullie besparen wat er op dat moment door onze hoofden ging en wat er in het uur daarna gebeurde. Laten we het erop houden dat ruim een uur later de auto in Californië gecancelled was en we wegreden in onze mooie 4WD! Het is ongeveer 110km rijden naar La Fortuna, maar daar doen we ruim 3uur over. Bergje op, bergje af, overstekende wilde paarden, mensen op de weg, stilstaande auto's, geen straatverlichting, enorme regenbuien en de combinatie van donkerte en mist maken dat deze rit het spannendste is wat we tot nu toe gedaan hebben en dat we bekaf aankomen. We checken in bij ons hostel, wat er weer super leuk uit ziet met een bar in het zwembad en overal hangmatten! La Fortuna is best groot en toeristisch, we eten 's avonds dan ook nog even een snelle pizza bij een pizzeria om de hoek voordat we ons bedje in kruipen!

• 09 Januari 2017 - 15:48

Jannie:

He Annemieke en Erwin,jullie hebben al heel wat gezien
    in 14 dagen tijd.En wat een contrasten van een woud
    met gebouwen,naar het echte oerwoud.
    Leuk om dat allemaal te doen ook op de fiets stoer hoor,
    maar je ziet zo inderdaad veel meer,van de omgeving.
    Hoop dat het snel over is met de regen.
    Veel plezier lfs jannie

• 09 Januari 2017 - 16:32

Mia:

Hoi Erwin en Annemieke,

wat een mooie belevenissen weer, jullie zien op deze manier veel prachtige natuur. Alleen de mieren zitten jullie veel tegen. Jullie genieten volop....Wel voorzichtig blijven hey.
    Liefs Mam

• 09 Januari 2017 - 16:45

Jaerd:

Het klinkt nog steeds geweldig allemaal,alleen begrijp ik dat jullie toch eigenlijk nergens lekkerder eten dan thuis!!
    geniet ze verder.
    gr Jaerd

• 09 Januari 2017 - 16:49

Petra:

Hoi Erwin en Annemieke

Wat een avonturen weer en wel een beetje griezelig al die beesten.Maar leuk om mee te maken.Hoop dat dit de laaste verwisseling was met Californië.Heel goede reis en voorzichtig maar. Liefs Petra

• 09 Januari 2017 - 20:18

Cell:

Holy... wat een foto's en verhalen weer! Super gaaf zeg!!
    Ben zo benieuwd naar de rest van jullie foto's en verhalen. Tussen alle dieren mis ik er nog wel een hoor, de megasupergrotejoekelvaneenmegaspin! Reden voor mij om niet het oerwoud in te gaan :S haha ben benieuwd of jullie hem nog tegen komen. Erwin hoe beviel de yahtzee?? :P

Lekker genieten verder samen en rij voorzichtig!! xxxx

• 09 Januari 2017 - 22:54

Monique:

Het ziet er weer geweldig uit ...... alleen die tijden van opstaan !!
    Jullie komen nog oververmoeid thuis hahahaha

Heerlijk jullie verhalen. Kus & Knuf xxx

• 10 Januari 2017 - 03:59

Annemieke Van Den Bosch:

Ja Jannie en sinds vandaag niet alleen het oerwoud, maar ook het echte regenwoud!

Haha ja van wie zal ik (Annemieke) dat hebben dat ik nergens lekkerder eet dan thuis ;)

Speciaal voor Marcella hebben we nog een foto toegevoegd, want geheel terecht ontbrak die megasupergrotejoekelvaneenmegaspin (leuk Scrabble woord trouwens!) nog op het lijstje, maar de rillingen hebben al meerdere keren over m'n rug gelopen hoor!! Erwin vond de Yahtzee leuk totdat ik 4X Yahtzee en 5X Carré met 5-en en 6-en gooide en hij niet....

Haha nou Mo we duiken vaak wel op tijd ons mandje in en Erwin heeft nog alle tijd om straks in het vliegtuig bij te slapen :p

We doen zeker voorzichtig en gaan lekker verder met genieten!

• 10 Januari 2017 - 06:34

Cell:

Hahaha oke check! :s Ergens ben ik blij dat ik dit niet voor t slapen heb gezien. :p
    Ohh miek. Zie je wel. Dan is potje voor potje een stuk beter want heb jij er niks aan als je 5x yahtzee gooit. Ik snap hem wel :p

• 10 Januari 2017 - 16:09

Meindert:

Wat spannend en leuk allemaal. En 17 km fietsen is voor jonge mensen toch een peuleschil......
    Ik denk dat Erwin de eerst komende 10x weer gaat winnen met yathzee, ik ken hem langer als vandaag!
    Mooie foto's van die enge beesten. Geen foto van de mieren op Erwin zijn lijf? dat lijkt mij wel gaaf om te zien...., een gillende Erwin. Wat zullen jullie slank blijven met al die kip met rijst.
    Mooie teksten Annemieke! (ook een klein beetje van Erwin toch?)
    Veel plezier verder!
    Groet, Meindert

• 11 Januari 2017 - 03:51

Erwin:

Haha normaal gesproken wel maar wij waren wel blij dat we nog enigszins fit zijn ;). En gezien de yathzee denk ik dat dat moeilijk gaat worden hoor pap. Annemieke heeft serieus veel te veel geluk!

Er zijn wel wat foto's van de mieren op m'n hand maar dat is ingezoomd wel goed te zien, dus dat laten we thuis wel weer zien!

Bedankt allemaal voor de super leuke reacties!! Stellen we zeer op prijs :D

• 11 Januari 2017 - 17:17

Mariska En Kjeld :

Heel erg leuk om jullie avonturen te lezen, wat een gave reis met mooie contrasten. Die pina colada ziet er echt overheerlijk uit!